Nøttebrød uten melk og korn

Dette brødet er perfekt for deg som ikke kan spise melkeprodukter og/eller gluten. Dette brødet inneholder mye god næring, som verdifullt fett fra både nøtter, egg og frø, samt mange gode næringsstoffer.

500 g. hele nøtter og frø, som for eksempel valnøtter, hasselnøtter, mandler, cachewnøtter, peanøtter, hampfrø, cheafrø og linfrø.
ev.100 g rosiner eller annen tørka frukt
ev. krydder som kanel, rosmarin eller timian
½ dl olivenolje, kokosfett eller mandelmelk
2 ts mineralsalt
3–4 egg

Hvis du har tid, kan du legge nøttene i bløt et par timer elelr natten over (cachewnøtter skal ikke ligge mer enn 2 timer) og tørk dem forsiktig på svak varme i ovnen (40 grader). Bland nøtter, frø, tørka frukt og ev. krydder sammen i en bolle.
Ha i olje eller mandelmelk.
Rør sammen eggene og hell dem over i bollen. Rør sammen.
Hell massen i en smurt brødform (jeg brukte kokosfett).
Stek brødet i ovnen på midterste rille på 175 grader i 50–60 minutter.
Avkjøl brødet i formen. Det er mye fett i brødet, så la det stå i kjøleskapet til det er oppspist.
Siden det er litt fett og egg i brødet, bør det oppbevares i kjøleskapet

img_4783